Bildning

Jag läser Jane Eyre och har nu kommit förbi mitten av denna 538 sidor långa bok.

Milda Matilda. En sådan skyhög grad av romantisk diktning och gåtfulla meningar folk ägnade sig åt förr i tiden. Jag blir alldeles medhärvad. Det är en fantastisk bok, ehuru den är skriven redan 1847.

ehuru betyder fastän, detta bara en fågelfjäder av vad jag lärt mig under dessa djupt läsande timmar.

Denna Jane Eyre är en person mycket olik mig till sättet och jag blir förargad på henne ibland. Hon är alledeles för proper och förnuftig och KLOK. Fastän hon blir uppvaktad av en man som hon älskar och som älskar henne förnekar hon detta och vill inte tro på det, eftersom hon är så ful och fattig.

Resultatet: denne man vill göra henne svartsjuk för att vinna hennes kärlek och tar och uppvaktar en annan kvinna. GAH det retar gallfeber på mig men är så färngslande att jag inte kan sluta läsa. PUNKT

Kommentarer
Postat av: Mary

Jamen NUDU minsann börjas det med sånt där blogg igen som jag gillar. Maken till språkanarkist känner jag inte - Anna, you're the man! Ellereh... ja. Du fattar.

2011-01-10 @ 01:37:49
URL: http://mary.blogotype.se
Postat av: Anonym

Grattis som har hittat Jane Eyre! Trots min ansenliga ålder läste jag den inte förrän 2008, hur det nu kan komma sig. Kanske jag har nosat på den tidigare men inte haft möjlighet att komma igenom den-jag vet inte. Alltnog - trots allt gammalmodigt släpper man den inte ifrän sig, förrän man vänt på sista sidan; det dyker alltid upp något oväntat... Mycket nöje! / mormor

2011-01-10 @ 13:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0