En fråga om (b)rösten

Jag satt och filurade på bussen och kom fram till att jag vill att mina barn(om jag får några när jag blir stor, om jag blir det) ska prata olika dialekter. Så jag försökte fundera ut ett bra sätt.

Tänkte så här: Jag bosätter mig i Skåne. Föder ett barn och bor där i fem år. Sedan föder jag nästa barn och flyttar till Småland, bor där i fem år. Efter det föder jag nästa barn och flyttar till Östergötland, bor där i fem år. Sen föder jag nästa barn och flyttar till norrland. Sen föder jag nästa barn och flyttar till Norge. Till sist föder jag tvillingar och flyttar till Spanien.

Men sen kommer då mamma, den glädjedödaren och säger "det kommer inte att funka". Jag blir både förnärmad och bestört och undrar förtvivlat varför. "Jo, det finns något som kallas modersmål. Dina barn kommer prata det du pratar."

JAHA.


Jag får väl helt enkelt LÄRA mig olika dialekter och prata olika med varje barn!
Ska väl inte va så svårt.



Kommentarer
Postat av: Emmy

Haha! Jag gillar din idé, absolut. Låter som något jag hade kunnat fundera över. :)

2010-01-27 @ 19:43:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0