Tänderna



Om jag försöker få framtänderna i båda käkarna att nudda varandra ser det ut som på bilden här under. Med andra ord; det är det MINSTA underbettet jag kan åstadkomma just nu. För ett halvår sedan när jag försökte göra så litet underbett som möjligt(eller överbett) var framtänderna rakt på varandra. Se var fort det går! Målet för min tandreglering är att jag ska ha lite överbett när allt är klart, men det ska fixas med operation.



Så varför i hela friden gör då tandställningen att jag får MER underbett än vad jag redan har när det är överbett jag ska ha?! Jo, så här är det: När man har underbett försöker kroppen kompensera upp det av sig själv genom att vinkla tänderna inåt. Därför vinklar dom upp tänderna m.h.a. räls innan operationen så att resultatet ska bli så bra som möjligt.




Det är väldigt jobbigt att ha underbett, för när jag ska bita av något mjukt (kanske skalet på ett päron) måste jag kämpa jättelänge och nästa slita av det med hjälp av tungan. För tänderna som vanligtvis biter av saker möts ju inte!

Jag ser fram emot efter operationen men samtidigt är jag nervös inför att göra den. Operationen tar ca 5 timmar. Det är en rutinoperation(dvs. något de gör ofta) och min tandis säger att han har sett många fina resultat av den. Efter ingreppet kommer jag att få stanna på sjukhus i troligtvis fyra dagar. Jag har hört att man har väldigt ont och bara vill sova och vara för sig själv de första veckorna.

Det kommer ju inte vara så party sen heller. Jag menar, fixerad käke och flytande mat i 7-16 veckor.. Jag får bunkra upp med filmer och serier. Och folk får smsa mycket, och skicka brev! HALLÅ jag kom på en sak, det är inte säkert att jag får tillbaka känseln i munnen :S Jag hoppas verkligen att det kommer att ordna sig tillslut.

Men Hannas pedagogiska "du kommer dö!" är ju lugnande och så menar jag xD tack undersköterskan ;)




Kommentarer
Postat av: hanna

jag är alltid så stöttande ;)

2009-09-08 @ 20:50:03
Postat av: Jollan

Snyggt jobbat tandställningen!:-)



Kram!

2009-09-09 @ 08:30:32
URL: http://josefinsymaskin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0