Laktosintolerant..

Har precis varit på min första traumatiska shoppingtur på ICA.

Jag var tvungen att köpa laktosfria grejer eftersom min läkare sa att jag måste undvika det nu. Hur länge vet jag inte. Kanske två veckor, kanske två år?! Till min stora fasa fanns inte laktosfri ost. Eller jag hittade den inte iallafall. David hånade mig hela tiden och sa "Mohahaha,det fiinns ingen laktosfri ost! Man kan inte göra ost på laktosfri mjölk, hahaha!" Och jag blev lite ledsen.

Så bli inte förvånade imorgon om ni läser på löpsedlarna:

"Laktosfri ost utgår- Turesdotter i tårar"


Föresten vet jag inte ens hur den smakar. Den kanske är jätteäcklig. Hoppas inte det.. Johanna! Josefin! Och alla andra laktosintoreranta som läser detta.. Hur gör man egentligen?! Det verkar jättesvårt. Och jobbigt.

Men efter denna tragiska eftermiddag känner jag att jag behöver smälta det hemska som hänt mig.
Så nu lyssnar jag på DARIN. Why does it rain?

Ursäkta mig. Det ska inte upprepas. Näää.. den är faktiskt rätt bra:)

Men för att göra er lyckliga igen bytte jag till backstreet boys ;D Kanske ska ta Lill lindfors istället? Man i byrån borde man ju lyssna på oftare...

PS: JORDNÖTSSMÖR ÄR LAKTOSFRITT!! LYCKLIGA TANKE. DS.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det är ingen laktos i vällagrad hårdost och mycket lite i annan ost så iväg och köp en vanlig ost! Mycket godare än jordnötssmör dessutom:)



2009-11-30 @ 17:34:34
Postat av: hanna

Joakim var ju helt mjölk-alergiker, inte bara laktos utan all mjölk eller hur man ska säga. han fick inte äta ost heller, men han hade tur och gillde det inte ;) du kan äta skinka och pastej? ps. det finns mjölkfri choklad!

2009-11-30 @ 17:39:56
Postat av: Maja.

Det är så låg halt laktos i ost att du antagligen kan äta det ändå. Jag är laktosintolerant och riktigt känslig men en liten mängd ost funkar och smör. Har du precis fått veta att du är?

2009-11-30 @ 18:13:27
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Maja.

Jajamensan jag kan äta det, men inte i för stora mängder dock för då säger magen emot. Men det är som sagt inte speciellt mycket laktos i smör och ost. Då antagligen kan du äta det också, annars finns det en typ av risost, dock smakar den mindre gott:S

2009-11-30 @ 18:35:36
URL: http://mcaria.blogg.se/
Postat av: Johanna

Det finns en laktosfri Emmentaler-ost av märket Valio. Den är rätt smaklös men inte äcklig alls. Den är ju liksom som all emmentaler-ost är (smaklös). Annars är det precis som nån här ovanför skrev att oftast funkar vällagrad ost. Jag brukar t ex äta parmesanost (inte på mackan dock) och då är jag ändå väldigt känslig för laktos :)

2009-12-01 @ 01:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0