En liten flätkurs..

Jag hade tänkt att förklara för er hur man flätar en vanlig fläta, och sedan berätta hur jag gör när jag gör mina flätor. För utgångspunkten är ju samma :-) jag har inte hittat på någon egen fläta, eller det har jag, men det är inte den som jag brukar göra :-) hehe, om ni fattar!

En vanlig enkel fläta

Tag det håret som du vill ska bli din fläta och dela in detta i tre lika stora delar.
När du gjort detta är det dags att börja fläta. Du håller alla de tre delarna fördelade i händerna.
Tag den högra och lägger den över den mittersta, den mittersta blir då alltså den högra.
Sedan tar du den vänstra och lägger den över den mittersta. Sedan om igen, den vänstra över den mittersta och sedan den högra över den mittersta. Du håller på så tills håret tar slut och vips, så har du en snygg fläta! Bara i en med en tofs.

1
2
3
4.
5.


klart! :)

En inbakad/utbakad fläta
Kanske är denna väldigt svår för vissa, men jag lovar; jag kunde inte heller från början! När du övar så lär du dig :-).
Gör exakt likadant som på en vanlig fläta, du börjar alltid med tre. Sedan tar du den vänstra och lägger över den mittersta, men till skillnad från en enkel så tar du upp en liten bit av håret som hänger bredvid. Det är snyggt att systematiskt ta håret i den ordningen det kommer, men i början brukar det se ut som en höstack ungefär. Sedan gör du precis som på den enkla, med skillnaden att du varje vända tar upp en liten bit av håret. Man ska dock inte göra det på två ställen samtidigt, för då blir man förvirrad och måste börja om. Det är en väldigt mjölksyrekrävande och tålamodskrävande uppgift att göra en sådan fläta. Särskilt om man som jag alltid gör på sig själv!

Om du nu vill göra en utbakad fläta gör du exakt likadant som ovan men du börjar att ge den mittersta delen hår.

Jag har inga bilder på detta eftersom den enda som har långt hår i min familj är jag, och jag kan inte ta kort på mig själv när jag samtidigt flätar mig. Det går ju liksom fetbort :-).

När jag flätar mina speciella flätor är det viktigt att komma ihåg att jag inte har någon mall för mina flätor. Jag börjar någonstans i håret och sedan fortsätter jag systematiskt. Om man vill komma tillbaka till något ställe eller/och köra lager-på-lager metoden kan man sätta upp hår emellan flätan som man sedan tar när man är på ett annat varv. Man kan även piffa upp benan lite genom att sick-sacka eller göra ett hjärta! Låt fantasin flöda! Fast när jag gör väldigt svåra frisyrer som jag inte vet om jag klarar brukar jag koncentrera mig på håret som det är och inte göra för komplicerat. Frisyren har jag ju trots allt bara en gång och den är inget man kan spara för evigt.


den till höger är jag inte nöjd med. Eftersom jag har lite uppklippt hår är det svårt att göra på mig.


Kommentarer
Postat av: Jollan

Bra guide Anna! Nu ska jag öva.



Kram.

2009-01-31 @ 20:33:44
URL: http://josefinsymaskin.blogg.se/
Postat av: Britta

Väldigt häftiga frisyrer! Vad duktig du är! Att du orkar göra så stora frisyrer på dig själv, jag blir trött av en vanlig inbakad...

2009-07-15 @ 23:59:55
URL: http://esterochjag.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0